Προφίλ του Προγράμματος Σπουδών
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΚΑΙ EΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τα ανθρώπινα όντα είναι εξ ορισμού κοινωνικά και αλλάζουν μέσα από την αναπτυξιακή τους πορεία. Αν μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη του ατόμου, τότε μας ενδιαφέρει ο τρόπος με τον οποίο αυτή η κοινωνική τους φύση επηρεάζει και επηρεάζεται από την ανάπτυξή τους. Από την άλλη, οι κοινωνικές διαδικασίες που συχνά μελετώνται στην Κοινωνική Ψυχολογία (δι-ομαδικές σχέσεις, διαπροσωπικές διαδικασίες, κοινωνική επιρροή, κοινωνικές αναπαραστάσεις, αποδόσεις αιτιότητας, συνεργασία και ανταγωνισμός) έχουν αναπτυξιακό ιστορικό και, συνεπώς, η κατανόηση αυτών των διαδικασιών απαιτεί τη διατύπωση οντογενετικών ερωτημάτων. «Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι οι δύο προσεγγίσεις έχουν κοινή αφετηρία και εμπνέονται από κοινά ενδιαφέροντα. Μέσα από τις διαφορετικές τους παραδόσεις και μεθοδολογίες αναδύεται μια βαθιά ομοιότητα, η οποία δένει και τις δύο μαζί. Είναι όπως ακριβώς η Κοινωνική Ψυχολογία και η Αναπτυξιακή Ψυχολογία να ενδιαφέρονται για το ίδιο πράγμα, η πρώτη όσον αφορά στον χώρο και η δεύτερη στον χρόνο, η πρώτη μέσω του εξωτερικού και η δεύτερη μέσω του εσωτερικού. Είναι, δηλαδή, οι δύο όψεις της ίδιας επιστήμης, όπου η μια προσπαθεί να λύσει στο επίπεδο των ομάδων το ίδιο αίνιγμα, το οποίο η άλλη προσπαθεί να λύσει στο επίπεδο του ατόμου» (Moscovici, 1990).
Η ανάγκη για μεταπτυχιακό πρόγραμμα στην Κοινωνική Αναπτυξιακή Ψυχολογία στην Κύπρο
Στον σύγχρονο κόσμο δεν νοείται τμήμα ψυχολογίας που να μη διδάσκει στους φοιτητές του τόσο την Κοινωνική όσο και την Αναπτυξιακή Ψυχολογία, αφού αυτοί είναι δύο από τους βασικούς τομείς της Ψυχολογίας. Σε χώρες όπου οι κοινωνικο- πολιτισμικές τους ανάγκες, προβλήματα και ιδιαιτερότητες υπαγορεύουν τη βοήθεια των κοινωνικών επιστημών στην επίλυσή τους, η Κοινωνική και Αναπτυξιακή Ψυχολογία μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα και πλησιέστερα στο κυπριακό συγκείμενο είναι η μεγάλη ανάπτυξη της Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, τις τελευταίες δεκαετίες, στη Βόρεια Ιρλανδία και το Ισραήλ, χώρες οι οποίες, ως διαιρεμένες κοινωνίες με παρούσες και παρελθούσες εθνοτικές συγκρούσεις, ταλαιπωρούνται από θέματα όπως η ανάπτυξη των εθνικών ταυτοτήτων, και η ανάπτυξη και μείωση της προκατάληψης. Συνεπώς, η ανάγκη για παραγωγή επιτόπιας έρευνας κοινωνικής αναπτυξιακής ψυχολογίας στην Κύπρο καθίσταται επιτακτική, ιδιαίτερα στους τομείς της διερεύνησης των διομαδικών σχέσεων, με την εξέταση των κοινωνικο-ψυχολογικών παραμέτρων των δια-κοινοτικών σχέσεων μέσα από αναπτυξιακό πρίσμα.
Βασικά Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχοι του μεταπτυχιακού προγράμματος
-
Να παρέχει την θεωρητική και μεθοδολογική κατάρτιση για τον σχεδιασμό, διεξαγωγή και ανάλυση κοινωνιοψυχολογικής και αναπτυξιακής έρευνας
-
Να διευκολύνει την κατανόηση ποσοτικών και ποιοτικών μεθοδολογικών προσεγγίσεων
-
Να υποβοηθήσει την σύνδεση θεωρητικών και εμπειρικών ερωτημάτων με κοινωνικά και αναπτυξιακά προβλήματα.
Το Πρόγραμμα οδηγεί σε συνέχιση σπουδών σε διδακτορικό επίπεδο στην Κοινωνική ή/και στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία. Οδηγεί επίσης σε άμεση απασχόληση σε τομείς όπου τα προσόντα που προσφέρει στους αποφοίτους του θεωρούνται χρήσιμα, όπως για παράδειγμα σε Οργανισμούς που ασχολούνται με κοινωνική έρευνα και έρευνα αγοράς. Σημειώνεται ότι η εισδοχή στο διδακτορικό πρόγραμμα του Τμήματος Ψυχολογίας γίνεται μετά από επιλογή με βάση την υφιστάμενη διαδικασία (νέα αίτηση και συνέντευξη).