Προφίλ του Προγράμματος Σπουδών
Α) Κατεύθυνση «Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες»
Η ανάπτυξη της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών ως αυτόνομης επιστημονικής περιοχής, έχει επιφέρει προσδοκίες για βελτίωση της διδασκαλίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, προσδοκίες οι οποίες, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, δεν φαίνεται να εκπληρώνονται σε ικανοποιητικό βαθμό. Ένας βασικός παράγοντας, ο οποίος επηρεάζει την υλοποίηση αυτών των προσδοκιών είναι η κατάλληλη εκπαίδευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών των Φυσικών Επιστημών.
Οι λειτουργοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες έχουν ανάγκη ερευνητικής κατάρτισης. Tο πρόγραμμα αποσκοπεί στη δημιουργία ερευνητών στο χώρο της Μάθησης των Φυσικών Επιστημών, που θα συνδυάζουν τις απαιτούμενες γνώσεις από τις Φυσικές Επιστήμες, τη Γνωστική Ψυχολογία και τη Μεθοδολογία Έρευνας, ώστε να παράγουν τα δεδομένα, που θα υποστηρίξουν τη συνεχιζόμενη αναβάθμιση της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Γενικός σκοπός του προγράμματος είναι η ολοκληρωμένη εκπαίδευση ερευνητών της Μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα θα αποκτήσουν δεξιότητες βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας, θα αναπτύξουν στρατηγικές αξιολόγησης και μεταρρύθμισης της εκπαιδευτικής πολιτικής και θα αποκτήσουν ικανότητες κριτικής ανάλυσης των σύγχρονων αντιλήψεων στο χώρο της Μάθησης των Φυσικών Επιστημών και της εξέλιξής τους.
Το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο, ώστε η εκπαίδευση των φοιτητών να στηρίζεται σε τρεις άξονες: τη γνωστική ανάπτυξη, την επιστημολογία και τη μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες. Επιπρόσθετα, οι φοιτητές αποκτούν δεξιότητες εκπαιδευτικής έρευνας, σχεδιασμού και ανάπτυξης διδακτικού υλικού και αξιοποίησης νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Βασικά Μαθησιακά Αποτελέσματα
Α) Κατεύθυνση «Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες»
Με την επιτυχή συμπλήρωση του προγράμματος, αναμένεται ότι οι φοιτητές/τριες να:
-
έχουν εξοικειωθεί με τη βιβλιογραφία της Μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες και τις σύγχρονες θεωρίες Γνωστικής Ανάπτυξης, Σχεδιασμού και Υλοποίησης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων στις Φυσικές Επιστήμες.
-
έχουν αναπτύξει δεξιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της έρευνας στον τομέα των Φυσικών Επιστημών .
-
είναι σε θέση να διατυπώνουν διερευνήσιμα ερωτήματα, να καθορίζουν το επίπεδο σαφήνειας των ερωτημάτων και να επιλέγουν κατάλληλη μεθοδολογία για τη μελέτη τους.
-
έχουν εξοικειωθεί με ένα φάσμα ποιοτικών ή/και ποσοτικών μεθόδων εκπαιδευτικής έρευνας και θα έχουν αποκτήσει εμπειρίες εφαρμογής αυτών των μεθόδων στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων και, γενικότερα, στην προώθηση της μελέτης βασικών και εφαρμοσμένων ερωτημάτων στη Μάθηση των Φυσικών Επιστημών.
-
είναι σε θέση να εφαρμόζουν συστηματικά τα διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα και, συνυπολογίζοντας τις ανάγκες και τους περιορισμούς του εκπαιδευτικού συστήματος, θα αναπτύσσουν λεπτομερείς εισηγήσεις για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, με στόχο τη συνεχή βελτίωση της αποτελεσματικότητας ως προς τη μαθησιακή διαδικασία στις Φυσικές Επιστήμες.
-
γνωρίζουν πώς οι μαθητές οικοδομούν βασικές επιστημονικές γνώσεις, πρακτικές και δεξιότητες, και πώς όλα αυτά σε συνδυασμό με τις ικανότητες και τον συναισθηματικό τους κόσμο επιτρέπουν στους μαθητές να αντιμετωπίζουν με αποτελεσματικότητα προβλήματα της καθημερινής ζωής και να συμμετέχουν στην κοινωνία ως ενεργοί και επιστημονικά εγγράμματοι πολίτες.
-
γνωρίζουν μια σειρά από τεχνολογικά εργαλεία που θα μπορούσαν οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιήσουν στην τάξη με σκοπό την βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας.